AS svetuje

16.02.2017 | 3 min branja | Nezgoda , Tujina , Šport

Fizioterapevt svetuje, kako brez poškodb presmučati sezono

Pred nami so zimske šolske počitnice. Če jih boste preživeli na smučeh, vam bodo prišli prav nasveti in vaje, s katerimi bo vaša smučina varnejša. O najpogostejših smučarskih poškodbah, ustrezni opremi in vajah, s katerimi se ogrejemo pred prvim spustom, smo se pogovarjali z Juretom Bornškom, dipl. fiziot., OMMT terapevtom, ki deluje v ambulanti Zdravje AS

Snežne strmine so običajno tako privlačne, da se takoj po prihodu poženemo v dolino. Je takšno ravnanje smiselno?

JB: Žal je to največja napaka smučarjev. Pred začetkom smučanja se je treba dobro ogreti, kar zmanjša možnost za padce in poškodbe. Priporočljive so dinamične vaje, na primer pravilni počepi, široki počepi, izpadni koraki, stoja na eni nogi (stabilizacija), sklece, lahko tudi nekaj trebušnih in hrbtnih vaj. Nekateri se dobro počutijo, če se pred smučanjem raztegnejo, vendar je treba paziti, da ne pretiravamo, saj s tem povečamo možnost za nastanek mehko-tkivnih poškodb. Raztegnimo se le do te mere, da se bolje počutimo. Pred smučanjem priporočam tudi do 10 minut rahlega teka z vmesnimi pospeševanji. Celotno ogrevanje naj traja do 20 minut.

V zadnjih letih beležimo porast smučarskih poškodb. Katere so najpogostejše in kako pride do njih?

JB: Najpogosteje sta poškodovana kolenski in ramenski sklep. Kolenski sklep je dostikrat posledica slabe pripravljenosti in neogretosti pred smuko. Vse pogosteje pa se pojavljajo poškodbe zaradi neprimerne hitrosti in trka z drugimi smučarji. Eden od razlogov je tudi preslaba ali predobra oprema. Smučarji, ki niso vajeni vrhunske opreme, imajo težave, ker njihovo telo ne more slediti smučem in zgodi se, da gresta smučka in koleno vsak v svojo smer. Posledica je poškodba notranje stranske vezi in križne vezi. V primeru prve poškodbe se večinoma odločamo za konservativno zdravljenje, pri drugi pa za operativno zdravljenje. Poškodbe ramenskega sklepa in zapestja se pojavljajo, ko se smučar ujame na roko zaradi padca naprej ali nazaj. Najpogosteje prihaja do izpahov, težjih poškodb ramenskih vezi in mišic ali zlomov v predelu zapestja.

Omenjate tudi ustreznost smučarske opreme. Na kaj moramo biti še posebej pozorni?

JB: Tako za otroke kot tudi odrasle je zelo pomembna kakovostna čelada ustrezne velikosti. Velikokrat starši otroku kupijo čelado za več let, vendar je na začetku otroku prevelika. Pri tem se ne zavedajo, da lahko prevelika čelada zaradi vibracij povzroči še težjo poškodbo glave. Ne smemo pozabiti na smučarska očala, ki ob padcu varujejo obraz. Rokavice niso zgolj zaščita proti mrazu, imeti morajo dober oprijem za smučarske palice, smuči pa morajo biti nastavljene teži in znanju primerno. Predobra smučarska oprema je enaka preslabi, zato jo izberimo skrbno, z merilom kakovosti in varnosti.

Kaj lahko smučarji storimo sami, da do poškodb ne pride?

JB: Poškodbe lahko omilimo s pripravami na smučarsko sezono, ki se pričnejo že v poletnih in jesenskih mesecih, pred prvim spustom pa z vsaj 10 do 20 minutnim ogrevanjem. Zavedati se moramo, da na smučišču nismo sami. Upoštevati moramo 10 FIS pravil, prilagoditi hitrost in upoštevati šibkejše udeležence. Naj še omenim, da se na smučanju pogrejemo le z brezalkoholnimi toplimi napitki.

Kako zaključiti smučarski dan?

JB: Najboljša možnost je savna in hladno/topla kopel, vendar ne takoj po smučanju. S savno je potrebno počakati vsaj 1 do 2 uri, da se telo ohladi in vrne na stalno temperaturo. Po smučanju odsvetujem dodatno rekreacijo, kot sta nogomet ali košarka. Po celodnevnem smučanju si privoščimo počitek in se posvetimo regeneraciji telesa.

Stroški smučarske poškodbe v tujini

Za preprečevanje smučarskih poškodb lahko veliko storite sami. Če pa do nezgode vseeno pride, je koristno imeti sklenjeno ustrezno zavarovanje. Za smučarske počitnice v tujini si pred odhodom uredite zdravstveno zavarovanje Tujina AS z asistenco CORIS, ki je namenjeno kritju stroškov reševanja in nujne zdravstvene oskrbe v tujini.