AS svetuje

14.03.2019 | 2 min branja | Zdravje

Kaj storiti, ko avto izgubi stik s cesto?

Po 15. marcu lahko svojega jeklenega konjička preobujete v letne gume. Letne gume so po pravilu tišje, zmanjšajo porabo goriva in se bolje obnesejo pri višjih temperaturah. Če boste na avto nameščali pnevmatike, ki ste jih uporabljali že prejšnje leto, bodite pozorni na to, da imajo še vedno dovolj profila. Težava lahko nastane, ko nas v zgodnjih spomladanskih mesecih na cesti preseneti sneg in še pogosteje velika količina vode. Vsi poznamo nevarnosti spolzkega cestišča, poledice in snega. Manj pa se zavedamo nevarnosti zaradi splavanja (akvaplaning oziroma nastanek vodnega klina), ki je prav tako lahko vzrok za izgubo nadzora nad vozilom in nesrečo. Nevarnost povzroči voda, ki se iz različnih razlogov zadržuje na cestišču, še posebej zvečer in ponoči pa je težko oceniti, koliko je vode oziroma kako globoka je. 

Zakaj pride do splavanja?

Fizikalen opis je dokaj preprost: voda se gumi, ki se vrti, ne more dovolj hitro umakniti, zato nastane med podlago in gumo plast vode, po kateri guma zdrsne oziroma zaplava. Dejavnikov, ki v različnih kombinacijah povzročijo nastanek splavanja, pa je več:
  • povečana količina vode na cestah (deževno vreme),
  • gume (profil in obrabljenost gume),
  • hitrost vozila (večja hitrost povzroči težje izpodrivanje vode izpod gum),
  • oblika in stanje cest (stranski nagib ceste za odtekanje vode, zamašeni odtočni jaški, podvozi),
  • poškodbe cestišča (kolesnice težkih tovornjakov, v katerih se zadržuje voda, udarne jame in podobno).

Kako preprečiti splavanje?

Kot smo že omenili, sta poleg vode na cesti za pojav splavanja potrebna še neprimerna hitrost vozila ter profil na gumi. Če si pozorno ogledate različne profile na gumah, boste ugotovili, da se med seboj močno razlikujejo. Bistvo profila je, da se čim bolj oprime podlage v različnih pogojih, ne glede na to, kakšna je. Idealne gume za vse razmere ni, saj poleti vroča in suha cesta zahteva drugačen profil kot zasnežena cesta pozimi ali mokra v spomladanskem dežju. Vodo izpod gume odvajajo lamele in posebni kanali, ki so razporejeni tako, da vodo preusmerijo izpod gume na stran, da je čim večja površina gume v stiku s podlago.

Možnost za nastanek splavanja se močno poveča, če je guma obrabljena ali pa oblika lamel in potek kanalov nista primerna za vožnjo po večji količini vode na cesti.

Učinkovito odvajanje vode izpod gume pa je odvisno tudi od hitrosti, saj voda ni stisljiva in ko se vode zaradi hitrosti ne da več odvajati, nastane pred in pod gumo plast vode oziroma vodni klin.

Kako ravnati v primeru splavanja?

Pojav splavanja je nevaren predvsem zato, ker avto v trenutku izgubi oprijem s cestiščem, začne ga zanašati, pojavi se nenadno zaviranje, vozniki pa nanj največkrat niso dovolj dobro pripravljeni.

Če voznik ne ve, kaj se dogaja, so reakcije velikokrat napačne, kar še poslabša situacijo. V razmerah, ko se začne na cesti zadrževati voda, morate zato najprej zmanjšati hitrost oziroma način vožnje prilagoditi razmeram. Če do splavanja vseeno pride, je treba avto zadržati v smeri (trdno držati volan in ga ne obračati), odvzeti plin in pritisniti na pedal sklopke.Z zmanjšanjem hitrosti bodo gume namreč spet dobile oprijem s podlago in avto bo pod nadzorom.

Prepričani smo, da boste skrbno poskrbeli za ustrezno obutev in obvezno opremo svojega avta. Ne pozabite pa na dodatno kasko zavarovanje za primer, če vas bodo razmere na cestah presenetile.

Ugodnejša menjava in hramba gum

Preverite seznam vulkanizerjev po Sloveniji in poiščite sebi najbližjega. Članstvo v AS Klubu ugodnosti je brezplačno. 

Prenesite kupon